قیمت گرده گل چگونه تعیین می شود


قیمت گرده گل متاثر از پارامترهای مختلفی است و نمی توان به سادگی نسبت به قیمت این محصول قضاوت کرد. با این حال بهتر است به جای اینکه درگیر چنین مسائلی شوید، یک شرکت عرضه کننده خوب و با سابقه را پیدا کرده و تمامی فراورده های زنبور عسل مثل گرده گل را از آن خریداری کنید.

یکی از مهم ترین پارامترها در هنگام خرید گرده گل، توجه به قیمت این فرآورده زنبور عسل است. شما می توانید به سادگی با مقایسه قیمت گرده گل در سایت های مختلف تفاوت قیمت این فرآورده را در برندهای مختلف بررسی کرده و بهترین قیمت را خریداری کنید.

البته باید توجه داشته باشید که همیشه بهترین قیمت گرده گل نمی تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد. علت این است که برخی از شرکت ها از گرده گل های بی کیفیت استفاده کرده و آن را به گرده گل های با کیفیت تر اضافه می کنند. در نتیجه ممکن است آنچه شما خریداری می کنید و قیمت پایین تری نسبت به بسیاری از برندهای معتبر دارد، مخلوطی از گرده گل باکیفیت و بی کیفیت باشد. در نتیجه اهمیت بسیار زیادی دارد که شما در کنار توجه به قیمت گرده، به کیفیت آن نیز توجه کنید.

در این مطلب قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم تا شما بیشتر با روند تعیین قیمت گرده گل آشنا شوید. چرا گرده گل قیمت های متفاوتی در فروشگاه های مختلف دارد؟ در واقع برندهای مختلف و همچنین زنبورداران مختلف قیمت های متفاوتی را بر روی گرده گل قرار می دهند و همین موضوع انتخاب از بین انواع این محصول را سخت می کند.

خریدار گرده گل نمی داند که علت پایین بودن قیمت گرده گل در برخی از فروشگاه ها چیست. در نتیجه ممکن است از خرید گرده گل با قیمت پایین صرف نظر کند. این در حالی است که برخی از گرده گل های بی کیفیت نیز با قیمت بالا عرضه می شوند. در حالی که ممکن است گرده گل هایی که کیفیت مناسبی داشته باشند، به دلیل آسان بودن برداشت گرده گل و فرآوری آن توسط زنبورداران، قیمت پایینی بر روی آنها گذاشته شود. به طور کلی در خرید گرده گل باید دقت ویژه ای به عمل آید.

چه پارامترهایی بر روی قیمت گرده گل اثر می گذارد؟
تعیین قیمت گرده گل کار نسبتاً تخصصی است. متاسفانه زنبورداران سنتی دقیقا نمی دانند که باید چه قیمتی را بر روی گرده گل خود قرار دهند تا میزان سود کافی برای آنها داشته باشد. یکی از عمده ترین دلایل تفاوت قیمت گرده گل از زنبورستان تا فروشگاه ها، همین موضوع است.
بسیاری از زنبورداران با قیمت های بسیار پایین گرده گل موجود در کندو را به دلالان یا کارخانجات مختلف می فروشند و آنها با سود بسیار زیاد آن را بسته بندی کرده و در معرض فروش قرار می دهند. این در حالی است که بهتر است زنبورداران قیمت مناسبی را بر روی گرده های برداشت شده از کندوهای خود قرار دهند تا این تفاوت قیمت به وجود نیاید یا از سوداگری دلالان جلوگیری به عمل آید.

در ادامه به پارامترهایی اشاره می شود که بر روی قیمت گرده گل اثر می گذارند. بد نیست این پارامترها را مطالعه کندی تا در هنگام خرید گرده گل، متوجه این موضوع باشید که چرا قیمت گرده گل به این صورت است و به قیمت های بسیار پایین اعتماد کمتری بکنید.

محیط قرار گیری کندو
اولین پارامتری که نقش مهمی در تولید گرده و کیفیت آن داشته و در نتیجه بر روی قیمت گرده گل نیز تاثیر می گذارد، محل قرار گیری کندو است. زنبوردار برای تولید گرده باید به محیط هایی برود که گرده افشانی زیادی توسط گیاهان مختلف انجام می شود. تنها در این صورت است که میزان تولید گرده افزایش پیدا خواهد کرد و گرده گل تولید شده کیفیت لازم و خواص مد نظر را به همراه خواهد داشت. برای این منظور باید زنبوردار برنامه ای داشته باشد که برای جابجا شدن کندوها از مکانی به مکان دیگر برود.

همین موضوع نشان می دهد که به دست آوردن گرده گل مناسب، هزینه هایی را به همراه دارد که می تواند بر روی قیمت گرده گل نیز تاثیرگذار باشد. البته این پارامتری است که بسیاری از زنبورداران توجهی به آن نمی کند با این حال در کشورهای پیشرفته اروپایی برای تعیین قیمت گرده گل به چنین مواردی نیز به صورت کامل توجه می شود.

نحوه برداشت گرده از کندو
هر چند امروزه روش واحدی برای جمع آوری گرده از کندو وجود دارد؛ اما با این حال خرید تجهیزات مثل تله گرده یا مواردی از این دست می تواند در قیمت گذاری نقش داشته باشد. به نظر می رسد هرچه گرده گل با روش های مدرن تر برداشت شود، قیمت آن نیز متعادل تر خواهد شد.

نحوه فراوری گرده گل
گرده جمع آوری شده از کندو زنبور عسل، تر و مرطوب است. در واقع زنبوردار موظف است پس از جمع آوری گرده گل با استفاده از تله گرده، گرده گلها را جمع آوری کرده و این فرآورده مرطوب را خشک کند. یکی از هزینه های زنبورداری برای تولید گرده گل، خشک کردن گرده جمع آوری شده است. خرید تجهیزات و همچنین نگهداری و هزینه ای که باید به کارگران پرداخت شود، نقش مستقیمی بر روی قیمت گرده گل می گذارند.

نحوه نگهداری گرده
پس از فرآوری، گرده گل باید در محیط های مناسبی مثل یخچال یا فریزر نگهداری شود تا برای فرستاده شدن به بازار مهیا شود. هزینه های نگهداری و انبارداری نیز می تواند از جمله مواردی باشد که قیمت تولید گرده گل را افزایش داده و در نتیجه بر قیمت عرضه گرده گل اثر بگذارد. به ویژه با بالارفتن هزینه های انرژی، نگهداری از گرده گل برای زنبوردار و عرضه کننده افزایش پیدا کرده است.

میزان تولید گرده گل
از جمله موارد مهمی که متاسفانه زنبورداران سنتی توانایی آنالیز آن را ندارند میزان تولید گرده گل است. در واقع باید سیستم مکانیزه وجود داشته باشد که میزان عرضه و تقاضا را مشخص کرده و بر همین اساس قیمت گرده گل مشخص شود. این در حالی است که چنین سیستمی در صنعت زنبورداری سنتی وجود ندارد و قیمت گرده گل در اکثر زنبورستان های ایران بدون توجه به میزان تولید گرده گل در یک کندو یا در مجموعه ای از کندوها مشخص می شود. در زنبورداری مدرن تمامی این موارد بررسی می شود.

نقش واسطه ها در قیمت گرده گل
آخرین عاملی که بر روی قیمت گرده گل اثر می گذارد واسطه ها هستند. واسطه هایی که گرده گل را از زنبورداران خریداری کرده و آن را به بازار عرضه می کنند، قیمت ها تعیین و آن را افزایش می دهند. هرچه تعداد واسطه ها کمتر باشد و اگر گرده به صورت مستقیم به دست مصرف کننده اصلی برسد، قیمت گرده گل نیز متعادل تر خواهد بود. در نتیجه اگر می خواهید یک گرده گل با کیفیت و همچنین با قیمت مناسب خریداری کنید حتما باید به سراغ شرکت هایی بروید که بدون واسطه با زنبوردار در ارتباط هستند.

همانطور که مشاهده کردید، قیمت گرده گل متاثر از پارامترهای مختلفی است و نمی توان به سادگی نسبت به قیمت این محصول قضاوت کرد. با این حال بهتر است به جای اینکه درگیر چنین مسائلی شوید، یک شرکت عرضه کننده خوب و با سابقه را پیدا کرده و تمامی فراورده های زنبور عسل مثل گرده گل را از آن خریداری کنید. در این صورت از قیمت گرده گل خیالتان راحت خواهد بود و نگران کیفیت آن هم نیستید.